۹/۲۸/۹۹

 شرایط سخت دستفروشان در تعطیلی دو هفته‌ای یکی از #بحران‌های معیشتی این قشر محروم در شرایط سرخ کرونایی است. از یک سو بدلیل محدودیت‌های قرنطینه کرونا اجازه فعالیت به دستفروشان داده نمی‌شود، از سوی دیگر دولت و متولیان امر، هیچ برنامه خاصی نیز برای کمک به این #قشرمحروم #جامعه تدارک ندیده‌اند.

تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و خیلی از شهرهایی که با وضعیت قرمز ویروس کرونا مواجه هستند، وضعیت معیشت کارگران غیررسمی و گروه‌های محروم جامعه را با سختی‌های بسیار مواجه کرده‌است.

از جمله این گروه‌های محروم، دستفروشان هستند که با اعمال محدودیت‌ها زندگی و معیشت آنها در خطر جدی قرار گرفته‌است. شرایط سخت دستفروشان که با پهن کردن چند قلم جنس در حاشیه بازارها و محل‌های پرتردد شهرها، نان سفره‌شان را تامین می‌کنند، قلب عموم مردم را به درد می‌آورد اما علیرغم این وضعیت، دولت و نهادهای دولتی کماکان، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از این قشر جامعه ندارند.

یکی از دستفروشان که سالیان طولانی است در محدوده بازار بزرگ تهران مشغول به کار بوده است، می‌گوید: «اگر چند روز یا دو هفته کار نکنم، زندگی خانواده‌ام با دشواری مواجه خواهد شد؛ من سال‌ها است که با همین پهن کردن بساط و فروش اجناس به صورت دستفروشی زندگی‌ام را می‌گذرانم و راه دیگری برای تامین امرار معاش ندارم.»

شرایط سخت دستفروشان
دستفروشان

وی ادامه می‌دهد: «در حالی که نسبت به خطر کرونا آگاه هستم، اما چاره‌ای ندارم و مجبور هستم به خیابان بیایم و در هر شرایطی اجناسم را برای فروش پهن کنم.»

پیش‌تر، ۲۸ آبان ماه، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت به دلیل شرایط کرونا، به مشکلات مالی برخی از خانواده‌ها مانند دستفروشان و کارگران اشاره کرده و گفته است:

«دولت باید کمک‌های لازم معیشتی و مالی را به این افراد انجام دهد و مدیریت شهری هم تلاش کند اقدامی در راستای فعالیت‌های خود انجام دهد.»

وی تعطیلی دو هفته‌ای در تهران را شامل دستفروشان نیز دانسته و در ادامه گفت: «درخواست‌هایی از بنیاد مستضعفان برای کمک به برخی دستفروشان داشته‌ایم، اما بدون پاسخ مانده است که امیدواریم در این خصوص اقداماتی انجام شود.»

با وجود محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی، اما دستفروشان که هیچ‌گونه حمایتی از جانب دولت و نهادهای مربوطه دریافت نمی‌کنند، مجبور هستند برای تامین هزینه‌های زندگی، جان خود را به خطر انداخته و به کارشان در هر شرایطی ادامه دهند.

بنا به گفته منابع مختلف اگر این قشر محروم جامعه، کمک بلاعوض و کافی دریافت نکنند تا بتوانند هزینه ماهانه خود و خانواده‌هایشان را تامین کنند، در شرایطی که بدلیل ممنوعیت، نمی‌توانند بساط پهن کنند، خود و خانواده‌شان با بحران جدی معیشتی مواجه می‌شوند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای مبارزه با تبعیض جنسیتی در ایران، تغییرات ساختاری لازم است https://www.iranrights.org/fa/newslette