۱۱/۰۳/۹۹

بازداشت دو شهروند کرد در کرمانشاه

 خبرگزاری هرانا – روز شنبه ۲۷ دیماه، نازنین اتابکی و نسترن یزدانی ‌پور، دو شهروند اهل کرمانشاه و از اعضای گروه موسیقی “گلاریس”، ساعاتی پس از بازداشت، با تودیع قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر آزاد شدند. پیشتر رئیس پلیس امنیت کرمانشاه از بازداشت کوتاه مدت این شهروندان خبر داده بود. علاوه بر این دو تن، سه عضو دیگر این گروه موسیقی نیز بارها به پلیس امنیت کرمانشاه احضار شده و برای عدم شرکت در کلیپ ‌های تبلیغاتی، تعهد کتبی از آنها گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز شنبه ۲۷ دیماه ۹۹، دو زن اهل شهرستان کرمانشاه و از اعضای یک گروه موسیقی، پس از اتمام مراحل بازجویی، با تودیع قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، هویت این شهروندان نازنین اتابکی و نسترن یزدانی ‌پور، دو عضو تک‌خوان گروه موسیقی بانوان “گلاریس” کرمانشاه عنوان شده است.

طی روزهای اخیر، این دو شهروند به همراه سه عضو دیگر گروه موسیقی بانوان “گلاریس” کرمانشاه به نام های ملیحه مرادی، سمیرا فرحناکی و الهام یزدانی‌پور، چندین بار به پلیس امنیت کرمانشاه احضار شده و از آنان از برای عدم شرکت در کلیپ‌های تبلیغاتی تعهد کتبی اخذ شده است.

در تاریخ یکشنبه ۲۸ دی‌ماه، رئیس پلیس امنیت کرمانشاه، ضمن “هنجار شکن” خطاب کردن این افراد، از شناسایی و بازداشت عوامل دخیل در تولید و انتشار این موزیک ویدیو خبر داد.

بر اساس این گزارش مرجان کرمجانی، از دیگر اعضای این گروه موسیقی نیز طی سال گذشته توسط نهادهای امنیتی در کرمانشاه ممنوع ‌الفعالیت شده است.

گروه موسیقی بانوان “گلاریس” در سال ٩۶ در کرمانشاه تأسیس و در زمینه موسیقی فلکلور و سنتی فعالیت دارد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کنسرت زنان برای زنان به صورت تک خوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب می‌شود. با این حال و اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته هنرمندان زن از خوانندگی محروم شده و تعدادی از خوانندگان مرد نیز به دلیل کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهایشان ممنوع الفعالیت شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای مبارزه با تبعیض جنسیتی در ایران، تغییرات ساختاری لازم است https://www.iranrights.org/fa/newslette